Pärjääkö etanoliauto sähköautolle ilmastonmuutoksen torjunnassa?

19.10.2018 | Tuomo Isokivijärvi | StepOne Tech Oy:n toimitusjohtaja

Tieliikenteen päästöjen muodostumista yksinkertaistetaan usein paljon ja asiaan liittyy monia väärinymmärrettyjä seikkoja. On olemassa laskennallisia päästöjä, lähipäästöjä, erilaisia teoreettisia päästöjä, kokonaispäästöjä ja ilmastopäästöjä. Kuluttaja eksyykin tähän informaatio- ja käsitekokonaisuuteen helposti. Monesti mediassa menee läpi väitteitä, joilla ei ole mitään totuuspohjaa, eikä väitteitä tarvitse tukea minkäänlaisilla viittauksilla. Me olemme StepOne Tech Oy:llä tehneet työtä yhden ekoautoilun muodon – etanoliautoilun eteen jo 6 vuotta. Konsepti on erittäin hyvin toimiva ja tällä hetkellä eFlexFuel-etanolipäivityksiä myydäänkin Suomessa paljon enemmän kuin esimerkiksi sähköautoja. Nyt haluamme tuoda esille tämän edullisemman vaihtoehdon ominaisuuksia juuri kokonaispäästöjen ja ilmaston kannalta (eflexfuel.fi/elinkaarivertailu).

Liikenne

Selvityksessämme vertailemme etanolipäivityksen ja sähköauton kokonaispäästöjä keskenään. Sähköauton valitsimme, koska ratkaisu on tunnettu ja sitä pidetään tulevaisuuden lupaavimpana fossiilisen energian korvaajana tieliikenteessä. Etanolipäivityksellä tarkoitetaan laitetta, jonka avulla bensiiniautosta tehdään flexifuel-auto, johon voidaan tankata kotimaista biojätteestä tuotettua etanolia. Suomessa valmistetun korkeaseosetanolin elinkaarijäljitetty, fossiilinen hiilijalanjälki on jopa 80% pienempi kuin perinteisellä bensiinillä (VTT, 2006). Korkeaseosetanolia myydään Suomessa kauppanimillä RE85 ja E85. Jakeluverkostoon kuuluu noin 135 asemaa ja sen kattavuus on jo valtakunnallinen.

Usein julkisuudessa annetaan lukijan virheellisesti ymmärtää kasvihuonekaasupäästöt ja lähipäästöt samaksi asiaksi. Tällöin sähköauto on kaikkiin saatavilla oleviin muihin ratkaisuihin nähden ylivoimainen, koska siinä ei ole polttomoottoria eikä pakoputkea. Lähipäästöjä ei täten synny ollenkaan. Ilmastonmuutoksen kannalta on kuitenkin varsin vähän merkitystä sillä, mitkä jonkin ratkaisun lähipäästöt ovat. Tästä syystä julkinen diskurssi antaa usein kuluttajaa harhaanjohtavan kuvan liikenteen eri vaihtoehtojen ilmastovaikutuksesta. Olennaista liikenteen eri ratkaisuja ilmastonmuutoksen kannalta vertailtaessa on kokonaispäästökuorma, jonka ratkaisu aiheuttaa. Kokonaispäästöt kattavat jonkin liikenteen hyödykkeen valmistuksen, käytön ja kierrätyksen aikana syntyvät päästöt.

Kokonaispäästöjen näkökulmasta tarkasteltuna erilaiset liikenteen vaihtoehtoiset käyttövoimat saavat uusia piirteitä, eikä ympäristöystävällisyys olekaan enää niin yksiselitteistä. Laskelmassamme vertaillaan pienen, keskisuuren ja ison sähköauton kokonaispäästöjä vuosina 2000, 2007 ja 2015 valmistettujen bensiiniautojen keskimääräisiin päästöihin kun auto on päivitetty korkeaseosetanolille. Sähköauton kokonaispäästöistä valtaosa syntyy valmistuksessa. Sähköauton akkujen valmistus muodostaa suuren osan sähköauton valmistuksenaikaisista päästöistä. Laskelmasta ilmenee, miten sähköauton akuston koko määrittää voimakkaasti sähköauton kokonaishiilijalanjälkeä. Sähköauton kohdalla puhutaan usein ”nollapäästöistä”, mutta ei mainita, että tällä tarkoitetaan ilmaston muutoksen torjunnan kannalta varsin toissijaisia lähipäästöjä.

Elinkaaripäästöjen kannalta etanolipäivitys onkin täysin kilpailukykyinen sähköauton kanssa. Jopa vähän iäkkäämpi, vuonna 2000 valmistettu keskipäästöinen bensiiniauto voittaa sähköauton elinkaaripäästöissä kun se päivitetään korkeaseosetanolille. Kun vuosina 2000 ja 2015 valmistetut bensiiniautot päivitetään etanolille, on niiden 10 vuoden CO2-elinkaaripäästöjen keskimääräinen ero alle 2000 kiloa. Etanolille päivitetyn auton kohdalla ei siis päde paljon toisteltu väite, jonka mukaan vanhaa autoa ei kannata ajaa loppuun.

Etanolipäivityksen kohdalla tulee ymmärtää, että ainoa investointi tai hyödyke, joka täytyy valmistaa ja ostaa on päivityslaitteisto. Esimerkiksi StepOne Tech Oy:n eFlexFuel-päivityslaitteiston valmistus ja asennus synnyttää alle 10 kiloa CO2-päästöjä. Ratkaisussa hyödynnetaan jo valmistettua bensiiniautoa, johon ilman etanolipäivitystä tankattaisiin koko auton loppuelinkaari pääosin fossiilista polttoainetta. Tästä syystä vertailussamme ei käytetyn auton kohdalla olisi tarkoituksenmukaista ottaa huomioon bensiiniauton keskimäärisiä valmistuksen aikaisia päästöjä. Olemme kuitenkin laskeneet ne mukaan havainnollistaaksemme sitä tosiasiaa, että etanolipäivitys on kokonaispäästöjen kannalta suotuisa vaihtoehto, vaikka sitä varten valmistettaisiin ja ostettaisiin täysin uusi bensiiniauto. Suurimmat erot etanolipäivitetyn auton ja sähköauton välillä syntyvät kuitenkin kustannuksissa. Sähköauto nimittäin maksaa noin 100-kertaisen summan rahaa etanolipäivitykseen verrattuna.

Vertailussa mukana olevan kahden erilaisen liikenteen ekologisen ratkaisun eroavaisuuksia on tärkeää tarkastella myös yhteiskunnan näkökulmasta. Sekä sähkö-, että etanoliautolla saavutetaan merkittävät päästövähennykset verrattuna vastaaviin bensiiniautoihin. Liikenteen tulevaisuutta pohtivissa virallisissa työryhmissä on käytetty tavoitelukuna 250 000 sähköautoa. Suurin haaste tässä tavoitteessa on kokonaisinvestoinnin hinta kun käytetään pelkkiä sähköautoja. Sen suuruus olisi yli 10 miljardia euroa. Maksettiin tämä investointi sitten valtion tai yksityisten kuluttajien varoista, on vaadittava summa kohtuuttoman suuri kansalaisten kannalta. Vastaavasti jos 250 000 bensiiniautoa päivitettäisiin toimimaan etanolilla, olisi investoinnin kokonaishinta vain noin 113 miljoonaa euroa. 10 vuoden aikajänteellä 1 tonnin CO2-kokonaispäästövähenemä maksaisi sähköautoa hyödyntäen noin 5800 euroa ja etanolipäivitystä käyttäen noin 21 euroa.

Käyttämämme lähteet linkkeineen löytyvät kuvaajien alta (eflexfuel.fi/elinkaarivertailu). Selvityksessä ei ole huomioitu sähköauton, bensiiniauton ja etanolille päivitetyn auton kierrätyksestä johtuvia päästöjä, eikä näiden vaihtoehtojen infrastruktuurin, kuten tankkausasemien tai sähkönlatausverkoston rakennustarpeen muodostamia päästöjä. Vertailussa ei niin ikään eritellä esimerkiksi öljynporauksen tai ydinvoimalan rakentamisen aiheuttamia päästöjä ja niiden vaikutusta kokonaisuuteen. Vertailu antaa tästä huolimatta varsin hyvän kuvan näiden kahden vaihtoehdon elinkaaripäästöistä Suomen olosuhteissa.

Vertailumme päähavainnot ovat seuraavat:

  1. Kokonaispäästöjen vähentämisen kannalta on parempi päivittää jopa noin 20 vuotta vanha bensiiniauto etanolille kuin ostaa uusi sähköauto.
  2. Etanolipäivityksellä parannetaan resurssien käytön tehokkuutta ja saadaan aikaan välittömiä päästövähennyksiä, kun vanhankin bensiiniauto voi käyttää ekologisesti uusiutuvaa energiaa elinkaarensa loppuun asti.
  3. Kustannustehokkuudessa etanolipäivitys on vertaansa vailla, sillä se maksaa vain noin sadasosan sähköauton hinnasta. Tällä on valtava merkitys yhteiskunnan järkevän ja tasa-arvoisen resurssienkäytön kannalta.

Tarkista onko autosi yhteensopiva

eFlexFuel ei ole saatavilla diesel tai suoraruiskullisiin (esim. TSI, CGI, FSI, GDI, EcoBoost) moottoreihin.

Katso Motonetin sivulta autosi mooottorikoodi rekisterihaulla. (Hakua ei ole saatavilla motonetin mobiilisivuilla.)

esimerkkikuva

Voit liittyä sähköpostilistaamme ja saada jatkossa tarjouksia.

eFlexFuel on yhteensopiva autoosi

Motonetistä ostaessa varmista yhteensopivuus asiakaspalvelusta. Hyllytuotteet voivat erota eFlexFuel verkkokauppatuotteista.

Hakutulos perustuu StepOne Tech Oy:n pitämään tietokantaan.

Varmista yhteensopivuus valmistajalta erikseen, jos aiot asentaa käytetyn eFlexFuel-laitteen autoosi.

eFlexFuel e85-päivityksen asentamisen hinta vaihtelee asennuspisteen tuntihinnan ja asennuksen haastavuuden mukaan. Normaaliasennusaika on noin 1-2 tuntia.

Tarkimman arvion asennuksen hinnasta omaan autoosi saat helpoiten suoraan asennuspisteestä kysymällä.

Järjestelmästä ei löytynyt autosi tietoja tai moottorin yhteensopivuus on epävarma

Varmista yhteensopivuus tiedustelulomakkeella. Vastaamme tiedusteluihin arkipäivisin.

eFlexFuel ei ole yhteensopiva autoosi

Yleisimmät syyt:

Auton moottori on suoraruiskutuksella toimiva

Polttoainesuuttimien kapasiteetti on riittämätön E85-polttoaineen käyttöön

Pistitkö moottorikoodikenttään auton mallin?

Katso Motonetin sivulta autosi mooottorikoodi rekisterihaulla

Korjaa virhe ja hae uudelleen

Pistitkö moottorikoodikenttään auton iskutilavuuden?

Katso Motonetin sivulta autosi mooottorikoodi rekisterihaulla

Korjaa virhe ja hae uudelleen

Suoritetaan hakua... Älä päivitä sivua!

Lähetetään viestiä... Älä päivitä sivua!

Kiitos viestistäsi!

Sait juuri äsken sähköpostiisi vahvistuksen viestistä. Jos et saanut viestiä niin katso roskapostisi. Jos ei sieltäkään löydy niin todennäköisesti kirjoitit sähköpostisi väärin.

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Lähetys epäonnistui.

Tarkista antamasi tiedot!

Päivitä sivu ja yritä myöhemmin uudestaan...

Nyt tapahtui jokin virhe!

Päivitä sivu ja yritä myöhemmin uudestaan...

Asiakkaamme ovat säästäneet € polttoainekuluissa

Fossiilisia CO2-päästöjä vähennetty kilogrammaa

Tämä vastaa käytännössä samaa, kun noin muovikassia valmistetaan ja hävitetään

Tankattu suomalaista biopolttoainetta litraa

Ajettu kilometriä etanolilla bensiinin sijaan

Tarkasta omat vaikutuksesi säästölaskurilla

Lukemat perustuvat myytyjen eFlexFuel-laitteiden määrään, keskimääräiseen ajosuoritteeseen bensiiniautolla, keskimääräiseen polttoaineiden hintaeroon, keskimääräisen kulutuksen nousuun E85- ja RE85-polttoaineilla sekä seuraaviin lähteisiin: (VTT, 2006), (EPA).

Avainlipputuote Etanoliautoilijaksi St1 Motonet MTK K1 Tankille.fi