Toimintaperiaate

eFlexFuel vastaa polttoainesyötöstä

eFlexFuel-laiteen toiminta perustuu auton moottorinohjaukselta (ECU) tulevan polttoaineen ruiskutussignaalin muunteluun. Polttoaineen ruiskuttaminen tapahtuu täysin eFlexFuel-laitteen ohjaamana. Jokaista suutinta ohjataan erikseen, jolloin laite mukautuu täydellisesti erilaisiin ruiskutustapoihin.

eFlexFuel E85-muutossarjan toimintaperiaate

Ruiskutusajan muutos

E85-polttoainetta pitää ruiskuttaa enemmän kuin tavallista bensiiniä. Lisäys E85-polttoaineella on noin 28 %. Tämä lisäys tehdään pitämällä suuttimia auki pidempään. Lisäystä muunnellaan tankissa olevan etanolipitoisuuden mukaan. Lisäyksen tarve johtuu etanolin pienemmästä energiatiheydestä.

Automaattinen järjestelmä

Polttoaineen etanolipitoisuus määritetään polttoainelinjaan liitettävän etanolianturin avulla. Etanolipitoisuus tunnistetaan automaattisesti ilman viiveitä. eFlexFuel säätää ruiskutusajan reaaliajassa aina optimaaliseen arvoon. Käyttäjän ei tarvitse tehdä minkäänlaisia toimenpiteitä eikä säätöjä laitteistoon liittyen. eFlexFuel säilyttää moottorin alkuperäisen Lambda-korjauksen ennallaan. Näin voidaan varmistaa, että päästöt pysyvät alhaisina ja moottori toimii valmistajan alkuperäisten säätöarvojen mukaan.

Kylmäkäynnistys

eFlexFuel on varustettu ulkoisella lämpötila-anturilla, joka ohjaa laitteen toimintaa lämpötilan mukaan. Tämä helpottaa käynnistämistä kaikissa olosuhteissa. eFlexFuel-laitteen käynnistysautomatiikka on toiminnassa moottorin starttauksen yhteydessä. Kylmissä sääoloissa starttausaika voi olla pidempi kuin lämpimällä säällä. Koneen lämmetessä ongelmat häviävät. Laitetta on testattu yli -30°C pakkasissa.

Auton käynnistyvyys voi heiketä pelkällä E85-polttoaineella (RE85), koska konvertoiduissa autoissa ei ole uusien (2011 ja uudemmat) flexifuel-autojen teknisiä ratkaisuja, kuten polttoaineen esilämmitystä. E85 (RE85) on kuitenkin optimoitu palvelemaan Suomen olosuhteita ja auto käynnistyy kovillakin pakkasilla. Käytännössä huono kylmäkäynnistys tarkoittaa sitä, että normaalin yhden käynnistyskerran sijasta auto starttaa toisella tai kolmannella käynnistysyrityksellä. Monet autot käynnistyvät kuitenkin samaan tapaan kuin bensiinillä. Yksikään auto ei jää ns. ruutuun E85-polttoaineen heikomman syttymisen takia. Mikäli konvertoidun auton käynnistyvyys heikkenee pakkasilla, voi sitä helpottaa käyttämällä lohkolämmitintä tai lisäämällä tankkauksen yhteydessä E85-poltoaineen (RE85) sekaan 5-10 % bensiiniä.

Huom: Heikompi kylmäkäynnistyvyys johtuu etanolipolttoaineen ominaisuuksista. eFlexFuel lisää automaattisesti polttoainesyöttöä, jotta moottorin käynnistyminen helpottuisi. Kylmäkäynnistykseen liittyvät ongelmat koskettavat myös monia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja